Hva er egentlig ‘multikultur’? (In Norwegian)

http://no.wikipedia.org/wiki/Spesial:Søk?search=multikultur&go=Gå

For et par år siden, så syntes jeg at jeg overhørte, her i Liverpool, at noen sa bak ryggen min, (noe sivil-politi, eller noe?), noe sånt som ‘multi-culturalism has to go’, eller noe sånt.

Så kom jeg på det nå da, og lurte på om det kunne ha noe med, som jeg har lest på nettet, at jeg har fått noe fatwa mot meg, kunne det virke som, etter et søk jeg så noen på Stovner gjorde, på tracking-cookie programmet, på bloggen.

Jeg har jo ofte hørt at folk snakker om multikultur.

Det er i nyhetene, i avisene og på TV, hele tiden.

Men, hva betyr egentlig multikultur?

Ja, det er selvfølgelig noe med innvandring osv.

Og kanskje noe med at innvandrerne får støtte til kultursentre osv(?)

Noe sånt.

Men hva er egentlig definisjonen?

Det visste jeg ikke.

Så jeg søkte på Google, og der dukket det ikke opp noen definisjon, kun masse bruk av begrepet.

Og jeg søkte på Wikipedia, (se over), men heller ikke der var det noen definisjon.

Så kanskje noen av leserne på johncons-blogg har en definisjon på lager?

Eller er det bare tullball og non-sense, når folk prater eller skriver, og bruker begrepet multikultur?

Hvis noen av leserne på bloggen vet mer om dette, så skriv gjerne kommentar om det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

4 kommentar to “Hva er egentlig ‘multikultur’? (In Norwegian)”

  1. Anonymous Says:

    Du søkte på feil begrep (selv om Multikultur gjerne kunne videreført til riktig artikkel): http://no.wikipedia.org/wiki/Multikulturalisme

    Den svenske saken som er linket der er ganske interessant.

  2. johncons Says:

    Ja, jeg synes jeg søkte på riktig begrep jeg.

    Norge er et multikulturelt land.

    Begrepet må da være multikultur da.

    Multikulturalisme, ok, det er en ‘isme’.

    Det er en politisk retning.

    Akkurat som kommunisme.

    Ok, kan noen forklare kort hovedtrekkene i denne ‘ismen’ kanskje.

    Hvis ikke skal jeg se mer på det selv, senere.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Hva er interessant med den svenske saken da, Hr. anonym?

  3. johncons Says:

    PS.

    Hvis mulitkultur er en isme.

    Så er Norge et ‘multikulturalistisk’ land.

    Og ikke et multikulturelt land.

    Nei, her må det ryddings til i ordbruken i media, virker det som.

    Så sånn er det.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

  4. johncons Says:

    PS 2.

    Jeg er litt treig noen ganger.

    Multikulturalisme, det er et annet begrep enn multikultur, vil jeg si.

    Jeg spørr hva er multi-kultur.

    Så svarer du ved å si hva multikulturalisme er.

    Men da bruker du ‘multi-kultur’, i definisjonen, siden multikulturalisme går på å etterstrebe mulitkultur, som en politisk rettning, som jeg kan forstå det.

    Og fra skolen husker jeg, at man kan ikke bruke orden man vil definere, i definisjonen.

    Så dette ble nok litt feil.

    Så ikke for å være uhøflig, men vi trenger nok definisjonen på ‘multikultur’ og ikke ‘multikulturalisme’.

    Med vennlig hilsen

    Erik Ribsskog

Legg igjen en kommentar

